نپستر -همان سایت دانلود موسیقی نوستالژیک دوران اینترنت دیال آپ ما- با مبلغ ۷۰ میلیون دلار فروخته شد!

اگر سنتان قد بدهد و در دوره اینترنت دیال آپ و چند سال اولیه ورود اینترنت به ایران، در سن نوجوانی و جوانی بودید، حتما نپستر Napster را به یاد می‌آورید. چه موسیقی‌هایی که از طریق این سایت دانلود نکردیم! آن موقع تصور می‌کردیم که چه فناوری عجیب و غریبی داریم. دیگر لازم نبود ماه‌ها منتظر یک کاست یا سی دی باشیم و یا منت دوست و این و آن را برای یک آلبوم موسیقی کمیاب بکشیم!

نپستر البته متناسب با شرایط، این سال‌ها کاملا پوست انداخته بود و تبدیل به یک سرویس پخش جاری موسیقی شده بود.

حالا نپستر با مبلغ ۷۰ میلیون دلار توسط شرکت موسیقی آنلاین زنده MelodyVR خریداری شده است.

نپستر در این سال‌ها توانسته بود عمدتا با شهرت برند خود، ۳ میلیون کاربر را برای خودش حفظ کند.

نپستر در سال ۱۹۹۹ توسط برادران شاون و جان فنینگ و نیز شان پارکر پایه گذاشته شد. زمان، زمان شهرت فرمت موسیقی فشرده MP3 بود و نپستر اجازه می‌داد که شما در قسمت‌هایی از هارد دیسک دیگر کاربران که به صورت عمومی به اشتراک گذاشته بودند، سرک بکشید و موسیقی‌هایش را دانلود کنید. نپستر در واقع یک برنامه اشتراک فایل peer-to-peer بود.

نپستر در زمان اوج فعالیت خود در سال ۲۰۰۰، حدود ۷۰ میلیون کاربر داشت. این رقم با مقایسه با تعداد کاربران مثلا اسپاتیفای ممکن است خیلی ناچیز به نظر برسد. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که در سال ۲۰۰۰، تعداد کاربران اینترنت خیلی کمتر از الان بود.

نسپتر باز در دوره اوج فعالیت خود اجازه دانلود ۴ میلیون قطعه موسیقی به کاربران می‌داد و حتی زمانی نیمی از پهنای باند اینترنت را به خود اختصاص داده بود!

مشخص بود که این شهرت و این شیوه دسترسی آزاد و رایگان به موسیقی تا ابد نمی توانست ادامه پیدا کند. از سال ۲۰۰۱ دردسرهای نپستر شروع شد. شکایاتی به خاطر نقض کپی رایت علیه نپستر صورت گرفت و دادگاه آمریکا نپستر را مقصر شناخت و حکم کرد که اگر فعالیت به سبک اولیه را روی سایت‌اش متوقف نکند، کاملا بسته شود.

بنابراین عملا نپستر اولیه در همان سال مرد! اما ایده کلی‌ای از این رهگذر زنده شد: دسترسی راحت به موسیقی دلخواه در همه وقت و همه جا!

بعد از بسته شدن برند و لوگوی نپستر توسط شرکت نرم‌افزاری Roxio خریداری شد. مدتی از برند نپستر استفاده کرد و بعد این برند را به شرکت Rhapsody فروخت. همین شرکت بود که نپستر را تبدیل به یک سرویس پخش جاری کرد و مانع از مردنش شد. طوری که این شرکت در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰۶ میلیون دلار عایدی داشت.

حالا خریدار جدید یعنی MelodyVR در نظر دارد که باز با استفاده از برند نپستر، یک سرویس پخش جاری بسازد که رقیب اسپاتیفای و اپل موزیک شود.

شرکت MelodyVR جاه‌طلبی‌های بزرگی دارد. مثلا یکی از فعالیت‌های آن این بود که با هنرمندان و برگزارکنندگان موسیقی در سال ۲۰۱۸ وارد مذاکره شد، بلکه بتواند کنسرت‌ها را به صورت زنده و آن هم با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی پخش کند!

MelodyVR دوست دارد که با استفاده از اعتبار برند نپستر، نوعی سرویس پخش جاری موسیقی متفاوت بسازد.

ارسال یک دیدگاه