مردم در سال ۲۰۱۹ بیشتر دنبال چه موضوعاتی در ویکی‌پدیا بودند؟

در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۶۰ میلیارد مراجعه به ویکی‌پدیا صورت گرفته است که غالب آن‌ها دنبال موضوع‌هایی مشترک بودند: «چه فیلمی تماشا کنم؟»

اندرو وست (Andrew West) یک وبلاگ‌نویس در روز جمعه فهرستی از پربازدیدترین صفحات ویکی‌پدیای انگلیسی در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است.

طبیعی و قابل حدس زدن است که تمام آن‌ها به موضوعات فیلم، سریال و بازی‌های ویدیویی معروف و مطرح در شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته باشند.

در این فهرست، صفحه فیلم «Avengers: Endgame» (انتقام‌جویان: پایان بازی) با ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بازدید در صدر قرار دارد. جالب است این فیلم اقتباسی از کتاب‌های مارول در جست‌وجوهای گوگل سال ۲۰۱۹ نیز در صدر قرار دارد. پس از آن، صفحه مرگ و میرهای سال جاری میلادی به نام «Deaths in 2019» با ۳۷ میلیون بازدید در رتبه دوم قرار دارد.

پربازدیدترین صفحات و موضوعات ویکی‌پدیا

۱۰ صفحه پربازدید ویکی‌پدیا در سال ۲۰۱۹ را مشاهده کنید:

۱- Avengers: Endgame با ۴۳,۸۴۷,۳۱۹ بازدید

۲- Deaths in 2019 با ۳۶,۹۱۶,۸۴۷ بازدید

۳- Ted Bundy با ۲۹,۰۶۲,۹۸۸ بازدید

۴- Freddie Mercury با ۲۶,۸۵۸,۱۲۳ بازدید

۵- Chernobyl disaster با ۲۵,۱۹۵,۸۱۴ بازدید

۶- List of highest-grossing films با ۲۴,۵۴۷,۶۴۰ بازدید

۷- Joker با ۲۲,۰۶۲,۳۵۷ بازدید

۸- List of Marvel Cinematic Universe films با ۲۱,۴۶۷,۶۰۳ بازدید

۹- Billie Eilish با ۱۹,۶۳۸,۴۷۸ بازدید

۱۰- Keanu Reeves با ۱۶,۶۲۲,۵۷۶ بازدید

به طور کلی، مردم به فیلم‌ها و داستان‌های فانتزی از جمله آثار مارول علاقه زیادی نشان دادند. در فهرست پربازدیدترین صفحات انگلیسی سال ۲۰۱۹ چندین فیلم و سریال فانتزی یا مرتبط با آن‌ها مشاهده می‌شود. صفحات گیم اف ترونز و تاد فلیپس، کارگردان فیلم جوکر هم دیده می‌شود. خود فیلم جوکر هم در ۱۰ پربازدید سال قرار گرفته است.

اندرو می‌گوید از ۲۵ صفحه پربازدید ویکی‌پدیا در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۱۶ صفحه به فیلم و سریال ارتباط دارند. ۵ صفحه به طور مستقیم فیلم‌های ابرقهرمانی و فانتزی هستند و سه فیلم از مارول در آن‌ها است.

در این میان، صفحاتی مانند Chernobyl disaster هم جزو پربازدیدترین صفحات ۲۰۱۹ هستند که شاید بی‌ارتباط با مینی سریال چرنوبیل پخش شده از HBO نباشد.

در میان ۱۰ صفحه نخست، صفحه «بیلی آیلیش» با نزدیک به ۲۰ میلیون بازدید تنها صفحه خواننده‌ها در میان فهرست ۲۰۱۹ است.

این بازدیدها نشان می‌دهند مردم بیشتر سراغ چه موضوع‌هایی در ویکی‌پدیا می‌گردند. شاید تصور عموم این باشد که ویکی‌پدیا یک دایره‌المعارف علمی است ولی در سال‌های اخیر بیشتر به سوی یک راهنمای کاربردی سرگرمی روزانه مردم تبدیل شده است.

ارسال یک دیدگاه